ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام موسی کاظم علیه السلام:
ادای امانت و راستگویی روزی را زیاد میکند و خیانت و دروغگویی باعث فقر و نفاق میشود.
تحف العقول ص 403
علی رفیعی: فرق است بین دیدن و نگاه کردن
کیارستمی میگفت اصل هنر در نگاه است، اما ما ایرانیها نگاه نمیکنیم، بلکه میبینیم؛ فرق است بین دیدن و نگاه کردن...هنرمند با قراردادن چیزی که میخواهد بگوید درجایی که باید، میتواند کاری کند تا مخاطب به آن نگاه کند و چیزی را ببیند که تا قبل از آن ندیده است. در واقع آن زمان است که اثر هنری خلق میشود. از کیارستمی در صحبتهای دیگر نیز بینش او را یاد گرفتم. اینکه بتوان روزمرگیهای زندگی را به گونهای نشان داد تا آدمها چیزهایی را که ندیدهاند ببینند. آثار کیارستمی به شدت آموزنده هستند و باید دید که ما چطور آنها را نگاه میکنیم.
بخشی از صحبتهای این کارگردان تئاتر درمراسم جایزه بینالمللی عکس پنج بزرگداشت عباس کیارستمی در موزه سینمای ایران
جشنواره جراحی قلب خانگی!
پیام فروتن
طراح و استادیار دانشگاه تهران
چندی پیش جشنوارهای تحتعنوان
«تئاتر + خانه» در فضای مجازی برگزار شد و با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد. جشنوارهای که بهزعم دبیر آن، 70 درصد از شرکتکنندگان، متعلق به شهرستانها و 30 درصد آنها از تهران بودند. محمودرضا رحیمی، دبیر این جشنواره در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به آنکه جشنواره تئاتر+خانه، نخستین جشنوارهای بود که بعد از شیوع ویروس کرونا با هدف مشارکت هرچه بیشتر عموم مردم که قرنطینه خانگی را پشت سر میگذارند در فعالیتهای فرهنگی پایهریزی شد، گفت: «ابتدا نظر شورای برگزاری بر این مسأله استوار بود که این جشنواره را تنها میتوان به شکل مونولوگ برگزار کرد؛ اما بعد از توجه به مفهوم ظرفیتهایی که کرونا با تمام مشکلات خود در اختیار ما قرار داده و در راستای همدلی هرچه بیشتر تمامی اعضای خانواده در مقام تولیدکننده و نه مخاطب آثار نمایشی، تصمیم گرفتیم تا شیوههای مختلف را مدنظر قرار دهیم.»
بیتردید، تئاتر بهعنوان یکی از کهنترین و والاترین گونههای هنر، از بستری کاملاً علمی و تخصصی برخاسته است. دورههای تحصیلات عالی کارشناسی، کارشناسی ارشد و Phd تئاتر، گواهی بر این ادعاست. یک فعال تئاتر حرفهای علاوه بر داشتن آموزههای این هنر، باید با تاریخ هنر، فلسفه، جامعهشناسی، روانشناسی، علوم سیاسی، تاریخ، جغرافیا و حتی مباحثی از زیستشناسی و... آشنا باشد. بدینترتیب کشاندن این علم/هنر به خانههای مردم – در مقام تولیدکننده و نه مخاطب – تقلیل آن به یک سرگرمی صرف و البته پیشپا افتاده است. توجه کنیم که در جهان سینما، بزرگان تحصیلکردهای نظیر اسپیلبرگ، لوکاس، تیم برتون و... اصولاً فیلمسازانی هنری محسوب نمیشوند و در حوزه سینمای سرگرمکننده دستهبندی میشوند. بدینترتیب نتیجه سرگرمکننده این جشنواره نیز پیشاپیش مشخص و فاقد ارزشهای این عرصه است.
از سوی دیگر، نگاه کنیم به جامعه ایرانی که کمترین شناخت و آگاهی نسبت به تئاتر درست و منطقی را دارد. تا همین چند دهه پیش، به تئاتریها مطرب میگفتند و ورود به این هنر را مساوی با بدنامی ارزیابی میکردند. شناخت غالب مردم ما نسبت به تئاتر یا منحصر به نمایشهای تختحوضی و تعزیه میشود یا در عربدههای انواع و اقسام ابن ملجمهای تئاترهای مناسبتی تلویزیونی ایام محرم خلاصه میشود! خیلی بخواهیم ارفاق قائل شویم، میتوانیم به تئاترهای تلویزیونی از مد افتاده و بسیار ضعیف متعلق به چندین سال پیش اشاره کنیم. نگارنده این سطور سالهاست که عضو هیأت مصاحبهکننده کنکور کارشناسی تئاتر است. بدینترتیب به جرأت میتواند ادعا کند کمترین شناختی از تئاتر در میان علاقهمندان جوان این حوزه که به قصد تحصیل وارد دانشگاه میشوند وجود ندارد. بدین ترتیب زمانی که از مردم عادی میخواهیم به تجربهگری در زمینه تولید تئاتر بپردازند، آن را در حد آشپزی و خانهداری – که آن هم تخصص خاص خود را میطلبد – پایین آورده و نظام بیدروپیکر تئاتر امروز را بیش از پیش بیاعتبارتر و سهلالوصولتر کردهایم (توجه کنیم که در همین ایام کرونا تا چه حد آمار استادان، دکترها و فعالان عرصه تئاتر – آن هم در قالب حرفهای – بالا رفته است!) این در حالی است که هیچگاه در فضای مجازی از مردم درخواست نمیشود دست بهعمل جراحی خانگی زده و از این فرآیند فیلم گرفته و در جشنوارهای به همین نام شرکت کنند! آیا واقعاً میان جراحی جسم و جراحی روح (هنر و تئاتر) تفاوتی وجود دارد؟
بعدالتحریر: دبیر جشنواره تئاتر+خانه از دوستان بسیار عزیز نگارنده است. ضمن پوزش، از او دعوت میکنم به این دیالوگ بروتوس در نمایشنامه ژولیوس سزار اثر جاودانه شکسپیر توجه کند و مرا بهدلیل چند سطری که نوشتم ببخشد: «اگر از من بپرسد چرا بروتوس بر ضد سزار برخاست، جواب من این است: نه برای اینکه سزار را کمتر دوست داشتم؛ بلکه روم [تئاتر] را بیشتر دوست میداشتم».
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#دلار
قیمت دلار همچنان خبرساز است. در بازارهای غیررسمی خبرهایی از دلار ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومانی منتشر شد و همین اخبار باز هم هشتگ دلار را از پرکاربردترین هشتگهای شبکههای اجتماعی در ایران کرد. دلیل گرانی، پیشبینی وضعیت بازار و اقتصاد کشور و درخواست برای رسیدگی به این وضعیت مسألهای بود که در واکنش به بالا رفتن قیمت دلار میخواندیم: «ترسناکتر از دلار ۲۰ تومنی، دلار ۱۸ تومنیه که قراره مردم با پایین اومدنش خوشحال بشن»، «دستمزد کارگر و کارمند با دلار ۴۰۰۰ تومان محاسبه میشود.»، «دلار به ۲۰ تومن میرسه، سکه به ۸ میلیون رسیده و این وسط ما هرگز به آرزوهامون نمیرسیم.»، «هیچ وقت در زندگیم حتی یه بار هم دستم به دلار نخورده اونوقت تقاص قیمت دلار رو پس بدم»، «۴۵ هزار تومان یارانه از ۴۰ دلار به دو دلار و ۲۵ سنت رسیده.»، «تا پنج رقم اعشار هم که بخوایم حساب کنیم هر یک ریال معادل 0.00000 دلار است.»، «این قیمت دلار هم تو تعارف افتاده. هی میاد نزدیک 20 تومن بعد میگه نه زشته و کمتر میشه»، «آخی؛ یادمه دلار شده بود۳۰۰۰ تومن تا سه هفته تو خونوادمون نقل مجلس شده بود»، «یه روزیام میآییم میگیم یادش بخیر دلار 20تومن بود»، «در حال حاضر تنها لذتی که میتونیم از بالا رفتن قیمت دلار ببریم اینه که چیزایی که پارسال خریدیم رو با قیمت دلار امسال حساب کتاب کنیم خودمونو برنده این ماجرا بدونیم»، «تا میآم یک توئیت در مورد آخرین قیمت دلار بزنم، میبینم قیمت باز رفت بالاتر!»، «تمام کانالها و گروههایی که نرخ دلار اعلام میکنن رو پاک کردم. واقعاً اعصاب خرد کن هستن»، «رفتم بند عینک قیمت کنم، گفتم ببخشید آقا این بندهاتون چنده؟؟ کلی تعریف کرد بعد برگشت گفت ۲۲۰ دلار! گفتم داداش اینجا ایرانه اشتباه نگرفتی؟گفت نه! همون فرمون از مغازش اومدم بیرون»، «میریم که یه رکورد دیگه بزنیم و خاطراتمون برای بچه هامون اکشنتر بشه...»، «آیندگان بعدها خواهند نوشت: مردانی از جنس سخت در دیاری میزیستند که در بدترین شرایط کسب و کار با دلار ۲۰ هزار تومانی هنوز کار میکردند و خوشحال بودند و برایش جوک میساختند»، «کمکم باید منتظر وام کمکهزینه خرید سکه و دلار باشیم».
اینستاگرام فیلتر شود
پس از حضور وزیر ارتباطات در مجلس و حرفهایی که درباره پیام رسانها و شبکههای اجتماعی مطرح شده بود دیروز حسن نوروزی، نماینده مجلس فیلتر کردن اینستاگرام را یکی از مهمترین برنامههای مجلس جدید اعلام کرد و گفت: «مجلس یازدهم به جد دنبال فیلتر اینستاگرام است. فضای باز اینستاگرام و تلگرام تهدیدی برای جوانان است و این برای نظام شکنندگی دارد. کمیسیون حقوقی شکل گیرد به جد دنبال فیلتر اینستاگرام خواهیم بود.» البته روح الله متفکرآزاد عضو هیأت رئیسه مجلس پس از این اظهارنظر گفت: «مجلس اولویتهای مهمتری از محدودسازی فضای مجازی دارد.»، این اظهارنظر دوباره بحث فیلترینگ و آسیبهای آن و خراب شدن بازار کسب و کارهای کوچک را داغ کرد: «من از الان دلم داره واسه کسب و کارای کوچیک و با کیفیت که فروششون از طریق اینستاگرام هست خییییلی میسوزه»، «اینستاگرام هم فیلتر بشه دیگه با خیال راحت با وی پی آن روشن میریم اینستا»، «دلار ۲۰ تومن هم رد کرده، بعداً مجلس انقلابی بحثش فقط درباره فیلترینگ اینستاگرام و...است»، «می خواهید اینستاگرام را فیلتر کنید؟ میلیونها نفر مستقیم و غیر مستقیم از این سیستم کسب درآمد میکنند؟ با بیکاری چه خواهید کرد؟ اقتصاد دیجیتال را درک میکنید؟ هیچ کس نمیتواند جلوی آینده را بگیرد، آینده اقتصاد دیجیتال است»، «خدا رو شکر که مجلس انقلابی بعد از حل مشکلات معیشتی مردم و کنترل بازار ارز الان به مسأله بزرگترین دغدغه جامعه ایرانی یعنی فیلترینگ اینستاگرام پرداختهاند»، «یه هفته میخوان ازدواج اجباری کنن هفته بعد میخوان اینستاگرام فیلتر کنن، من فکر کنم حزب مامانا دارن تو مجلس لابی میکنن.»، «ولی چیزی که میشه با قطعیت گفت اینه که فیلترکردن اینستاگرام به ضرر فروشگاه ها و بیزنسهای شخصی و کوچیکه. یه بار دیگه هم اینا موقع فیلتر شدن تلگرام ضربه خوردن.»، «یکی نیست به این بگه بیپولی و فشار اقتصادی تهدید برای جوانانه نه تلگرام و اینستاگرام!»، «باید یک خواهش از شرکت توئیتر و اینستاگرام بکنیم که تمام افرادی که باعث و بانی فیلترینگ در ایران هستن اکانتها شونو در توئیتر و اینستاگرام حذف کنه تا حق پخش مطالب رو نداشته باشند. والا ما مردم رو محروم میکنند خوب خودشون رو هم محروم کنید و صفحهها شونو حذف کنید».
به مناسبت خجسته میلاد کریمه اهل بیت فاطمه معصومه (س)
میراث دار علم نبوی
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
نخستین روز از ماه ذیقعده -امروز- مصادف با ولادت فاطمه معصومه(س) دخت گرامی امام موسی کاظم(ع) وتالی معصوم است. رخدادی که یادآورارجمندی نوع زن و جایگاه نیمی از پیکره اجتماع دررسالت محمدی(ص) است. حضرت معصومه(س) در سال 173(ه.ق) و دردوران خلافت هارون الرشید (170- 193 ه.ق) و اوج اقتدار خلفای عباسی پا به عرصه وجود نهاد و تحت تعلیم و تربیت پدر و برادرش امام رضا(ع) و درفضایی آراسته به فضائل اخلاقی رشد کرده و در دانش و فضیلت زبانزد عام و خاص شد. عباسیان(132- 232 ه.ق) که توانسته بودند پساز روی کارآمدن بر اوضاع مسلط شوند، سختگیریها علیه اهل بیت رسول خدا(ص) و شیعیانشان را به شیوه خلفای بنی امیه از سرگرفتند و شرایط را برای معرفی حقایق دین دشوار کردند. در این دوره لازم بود تا راه بر دعوتهای مشکوک و انحرافی بسته شود و با فرقه سازیها که با هدف درهم شکستن صف متحد مسلمانان رواج مییافت، مقابله شود. ولی بهدلیل محدودیتهای بسیار برای امام موسیکاظم(ع) و دشمنیهای آشکار و پنهان عباسیان با آلرسول(ص) هر اقدامی با مشکل مواجه بود. عباسیان از هر وسیلهای برای فروپاشی تدریجی جامعه دینی فروگذار نبودند و در این مسیر برحذف امام موسی کاظم و فرزندش امام رضا(ع) اصرار داشتند. در چنین شرایطی حضرت معصومه(س) بهعنوان همدم و همراه امام با وجود کمی سن به ترویج دین روی آورد و در فاصله شهادت پدرش تا اعلام علنی امامت و جانشینی امام رضا(ع) که بر اثر خفقان و امکان شهادت امام رضا(ع) به تعویق افتاد، به مدت چهار سال با نقل احادیث متعدد و طرح موضوعات دینی به نیازهای پیروان اهل بیت(ع) پاسخ گفت و به روشنگری در حوزه علوم دینی پرداخت. از این رو حضرت معصومه(س) که در مکتب اهل بیت درس کرامت و پاکدامنی آموخته و از علم و درایت سرشار بود را با حضرت زینب(س) همردیف قرار می دهند. حضرت معصومه(س) از همان دوران کودکی نشانههای دانایی و تقوا را از خود بروز داده و در غیاب پدر سؤالات شیعیان و پیروان را پاسخ میگفت. آن حضرت(س) با نقل احادیث متعدد پیرامون واقعه غدیر و ضرورت شناخت و پیروی از امام زمان خویش به مقابله با جریانهای انحرافی پرداخت و از استمرار امامت معصومین از سلاله پاک رسول خدا(ص) با استناد به احادیث نبوی حمایت نمود. تا آنجا که احتمال میرود بههمین دلیل ازدواج ننمود و همه عمر خود را وقف این راه کرد. علامه امینی در کتاب شریف الغدیر چندین حدیث به نقل از فاطمه معصومه(س) آورده است که بیانگر جایگاه علمی آن حضرت است. حضرت معصومه(س) میراث دارعلم نبوی بوده و شأن انسانی دختران را به آنان بازگردانید. بههمین دلیل روز ولادتش را روز دختران نامیدهاند تا فرصتی برای تکریم و ارجگزاری برجایگاه دختران فراهم آید. ولادت باسعادت کریمه اهل بیت و روز دختر بر عموم مسلمانان تبریک و تهنیت باد.
درباره فیلمهای مستند کارستان
تلاش برای نجات مفهوم «کارآفرینی»
پوریا عالمی
نویسنده و روزنامهنگار
در سالهای گذشته دیدهایم که افرادی را تلویزیون بهعنوان کارآفرین معرفی کرده و فلان وزیر یا رئیس جمهوری وقت هم مدال افتخار به گردن آنان آویخته، اما بعد از مدتی نام آن فرد کارآفرین در مفاسد اقتصادی اعلام شده، البته طرف کارآفرین بوده و به عبارتی کارآفرینترین کارآفرین جهان محسوب میشود، چون تنها کسی بوده که با سر کار گذاشتن چند دولت و یک ملت، برای خودش کاری دست و پا کرده است. حالا و با این اوصاف در جامعهای که «کارچاقکنها» به جای کارآفرین وارد میشوند، تماشای مجموعه فیلمهای مستند کارستان، بسیار آموزنده است؛ در تماشای مستندهای کارستان، متوجه میشویم هیچکدام از کارآفرینان واقعی به «سفارش دولت و نهاد خاص و یا آقازادهای» کار راه نینداختهاند؛ آنان اغلب به دلیل دغدغههای شخصی وارد کارزار شدهاند و بر خلاف تصور عامه، نه تنها از طرف دولتها و سازمانها و نهادها حمایت نشدهاند که دهها بار چوب لای چرخشان گذاشته شده است.
در واقع مجموعه فیلمهای کارستان که به پشتوانه علمی و پژوهشی یک «انجیاو»ی مؤثر و مهم مثل بنیاد توسعه توانمندسازی زنان و کودکان به نتیجه رسیده است، به ما میگوید کارآفرینی یک عمل اجتماعی بسیار پرریسک است. عملی که به سختی و با سالها ممارست و پیگیری ممکن است به سرانجام برسد اما براحتی میتواند شما را و بقای مالی و اقتصادی یا حتی بقای اجتماعی و خانوادگی شما را با چالش جدی روبهرو کند.
چندی پیش علی اصغر حاجی بابا، صنعتگری که مبارزه سیاسی و فعالیت اجتماعی و افتصادی را از هم مجزا نمیدید، درگذشت. یاد مستند «از پنبه تا آتش» افتادم؛مستندی که در آن نشان داده میشود اگر همچون ققنوس هستی ما- به دلایل اجتماعی، سیاسی یا اقتصادی - در آتش سوخت چطور باید ننشینیم، چطور باید بایستیم و چطور باید دوباره پرواز کنیم.
به نام تاریخ
3 تیر
امروز نود و ششمین روز از سال 99 است. این روز را با تولد نخستین بازیگر زن سینمای ایران باید مرور کنیم.
تولدها
روح انگیز سامی نژاد: نامش صدیقه سامینژاد بود اما به روح انگیز معروف شد. زنی که در «دختر لر» نخستین فیلم ناطق ایرانی بهعنوان نخستین بازیگر زن ایرانی بازی کرد. او متولد 1295 بود و همراه همسرش که در یک استودیوی فیلمسازی در هند کار میکرد به این کشور مهاجرت کرد و پس از 18 سال به ایران بازگشت. عبدالحسین سپنتا کارگردان «دختر لر» که قرار بود تهیهکنندهاش همان استودیوی فیلمسازی هند باشد، روح انگیز را برای فیلمش انتخاب کرد چون با توجه به شرایط آن زمان هیچ زنی قبول نمیکرد در فیلم بازی کند و از طرفی روح انگیز در هندوستان و در جریان کار در استودیوی فیلمسازی با دوربین و سینما آشنا بود. فیلم «دختر لر» با استقبال بسیار زیادی مواجه شد اما خانواده روح انگیز برای او بهدلیل بازی در فیلم مشکلاتی ایجاد کردند و بعد از بازی در دو فیلم دیگر بهنامهای فردوسی و شیرین و فرهاد این کار را ادامه نداد. او در مستند «تاریخ سینمای ایران؛ از مشروطیت تا سپنتا» درباره این مشکلات صحبت کرد.
آنا آخماتووا: شاعر زن معروف روس سال 1889 به دنیا آمد. نخستین شعر او با نام «انگشتان دست او حلقههای درختان است» منتشر شد و پس از آن در دانشگاه رشته تاریخ و ادبیات خواند.
او همراه همسرش نیکولای گومیلیف شاعر گروه «کارگاه شعر» را تشکیل دادند و مکتب آکمه ایسم را ایجاد کردند و اشعارش در نشریههای مختلف چاپ شد. اولین مجموعه شعر آخماتووا بهنام «شامگاه» با استقبال خوبی مواجه شد اما در دوران استالین با اعدام همسرش و اختناق شدیدی که حاکم بود کارش تحت تأثیر قرار گرفت و ترجیح داد به مطالعه و تحقیق درباره معماری پترزبورگ و الکساندر پوشکین شاعر معروف روس بپردازد. آخماتووا عضو آکادمی علوم در پوشکین شناسی شد و مقالههای زیادی دربارهاش منتشر کرد. با مرگ استالین و باز شدن فضای سیاسی آخماتووا دوباره عضو اتحادیه نویسندگان این کشور شد و پس از آن مجموعههای «شعرها» و «منظومه بدون قهرمان» را منتشر کرد.
کلود شابرول: سالروز تولد یکی از بنیانگذاران موج نوی فرانسه هم امروز است. او در 50 سال فعالیتش بیش از 70 فیلم و برنامه تلویزیونی ساخت که پسرعموها، گل رنج، کمدی قدرت، عروسی در خون و از شکلات شما متشکرم از مهمترین آثار او هستند. شابرول برای عروسی در خون جایزه فیپرشی را برد و سال 2004 هم برای مجموعه کارهایش جایزه فیلم اروپایی را دریافت کرد. شابرول با آغاز به کار نشریه کایه دو سینما از نویسندگان آن بود.
سیمون آیوازیان مدرس و نوازنده گیتار، نگار فروزنده بازیگر، فرزاد فرزین خواننده پاپ و باب فاسی کارگردان امریکا هم در چنین روزی متولد شدهاند.
درگذشتها
محمدرفیع ضیایی: 4 سال پیش در چنین روزی یکی از کارتونیستهای قدیمی ایران درگذشت. ضیایی بیش از 30 سال در مطبوعات کار کرد و طنز تلخ در کارتونهایش غلبه داشت. آثاری سیاه و سفید که بیشتر موضوع صلح و دوستی بشر داشتند. او در سالهای فعالیتش در محله هزار قصه، کارتون برای کودکان، مجله فکاهیون، مجله طنز خورجین و گل آقا کار کرد و عضو شورای برنامهریزی و هیأت انتخاب آثار کاریکاتور دوسالانه بینالمللی تهران و بهترینهای مطبوعاتی بود. ضیایی بهدلیل آثارش برنده جایزه ویژه مسابقه اسکوپیه، مدال برنز جایزه شهر تولینتینو و جایزه دوم مسابقه اولنس بلژیک شد.
پیادهراه «استاد شهریار» با اجرای ارکستر ملی افتتاح شد
محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر، پیروز حناچی شهردار تهران و سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد و جمعی دیگر از مدیران فرهنگی و شهری و تعدادی از هنرمندان در این مراسم حضور داشتند و ارکستر ملی ایران به رهبری سهراب کاشف و خوانندگی وحید تاج، سرود ملی ایران و قطعههای «شور عاشقانه» و «ای ایران» را اجرا کرد. پهنه فرهنگی رودکی از شمال به خیابان انقلاب، از جنوب به خیابان نوفل لوشاتو، از شرق به خیابان حافظ و از غرب به خیابان حضرت ولی عصر(عج) منتهی میشود که در آن ۳۸ ساختمان تاریخی و ارزشمند شناسایی شده اما دیروز تنها بخشی از این پیادهراه شامل بلوار شهریار از محدوده حافظ تا خیابان خارک افتتاح شد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
علی رفیعی: فرق است بین دیدن و نگاه کردن
-
جشنواره جراحی قلب خانگی!
-
شهروند مجـــازی
-
میراث دار علم نبوی
-
تلاش برای نجات مفهوم «کارآفرینی»
-
به نام تاریخ
-
پیادهراه «استاد شهریار» با اجرای ارکستر ملی افتتاح شد
اخبارایران آنلاین